lördag, augusti 18, 2007

På natten kommer...

...dom konstiga tankarna fram

Fråga #1

Tidigare idag så dammsög jag lägenheten och då råkade jag dammsuga in en bananfluga... Tror ni att den överlevde och att den kommer göra bo i dammsugarpåsen och lägga en hel massa ägg där så att det kommer flyga ut tusentals bananflugor från dammsugaren?, eller att den dog på vägen ner av det kraftiga suget? Måste ju ha vart som en orkan för den...

Fråga #2

Har alla länder olika SOS nummer? USA har ju 911, i Finland har dom samma som här, 112... Vad har dom i övriga norden och Europa? Eller t.ex i Thailand? Säg att man är utomlands på semester och så händer det något och man har ingen aning vad SOS numret är. Vilken panik!

Fråga #3

Varför är det ett stort A på läkerol godisarna? Finns ju inget A i läkerol. Det kan ju vara så att läkerol heter något annat i ett annat land, därav ett A?! Undra vad det står för isf?!

Sånt här tänker jag på nätterna, speciellt när jag försöker somna... *skratt*

kram
/knäppisen

11 kommentarer:

Kristin sa...

...och eftersom jag inte heller har nåt att göra på nätterna så var jag tvungen att svara på dina frågor.

1. Jag hoppas verkligen att Bananflugan dog när du dammsög upp honom för jag är rätt säker på att jag har dammsugit upp bananflugor och jag hoppas inte de har lagt ägg i min dammsugare =/

2. Alla länder i Europa, åtminstone EU-länderna, har 112 som SOS nummer, det var nog därför vi ändrade från 90 000.

3. Han som "uppfann" Läkerol hette Adolf Ahlgren, han åkte till Tyskland och upptäckte en gummitablett med menthol och lakritssmak som han tog hem till Gävle.

Ha en trevlig lördag!

/Kristin

Åsa/asamia sa...

Jag sitter här och fnissar lite för mig själv...så där går mina tankar också runt på nätterna när jag inte kan sova.
En liten detalj kan jag ge dig svar på...Läkerol har ägts av familjen Ahlgren i många år, det var de som startade det tror jag. Så förr hette företaget Ahlgrens - därav A:et på tabletterna.
Ahlgrens bilar är ju från samma fabrik tex. Den ligger i Gävle och heter numera Malaco, de har köpt upp dem.

Sofia sa...

Hmmmm tror jag kan svara på trean, är inte läkerol en Ahlgrens produkt det har iaf jag trott i alla år.

Monica sa...

Bananflugefrågan kan jag inte svara på trots att jag borde kunna, men jag vet att 112 är standard för GSM-telefoner och att det också funkar i de flesta länder i Europa. 911 är som sagt USA, Kanada och ett par andra länder, men alla andra länders nummer får man ta reda på på plats. Anledningen till att det står A på läkerol är att gubben som uppfann de där tabletterna heter Ahlgren eller något sådant. Hoppas du kan sova lugnt inatt! :-)

Zarah sa...

Just så tänkte jag också häromdagen, när min käre make dammsög upp några myggor som jag råkade släppa in när jag satt i ett ljust rum med fönstret öppet klockan mitt i natten... Jag är så ohyggligt smart...! ;)

A'et... Det här vet jag faktiskt, av någon besynnerlig anledning... Det är samma snubbe som hittat på Läkerol som Ahlgrens bilar - gissa vad han hette? ;)
Adolf Ahlgren, faktiskt - för att verkligen ge anledning till monogrammet. *ler*

Och... Om man inte kollar upp larmnumret innan man åker utomlands har man inte gjort tillräcklig research, tycker jag! ;)
*oerhört nördig*

:D

Zarah sa...

...fast nu ljög jag nog lite. Det var nog inte samma gubbe - de hade bara samma efternamn tror jag, när jag tänker närmare på saken. De kanske var bröder? :D

tess sa...

*asgarv*
svar fråga 1: tror bananflugan dog

svar fråga 2:
Adolf Ahlgren åker från Gävle i Sverige till en mässa i Leipzig, Tyskland. Här smakar han på en tablett tillverkad av gummi arabikum, menthol och lakrits. Den väcker hans intresse och han beställer hem flera prover från leverantören. Den nya halstabletten börjar säljas till invånarna i Gävle under namnet Läkerol; namnet är taget från en produkt, som han redan har i sitt sortiment - ett antiseptiskt flytande medel, som enligt reklamen kan bota det mesta. Medlet tas ur sortimentet och Läkerol halstabletter är en verklighet.
Kan det ha något med hans namn att göra tror du? ;)-->Adolf Ahlgren

svar fråga 3:
Med 112 kan SOS-centraler nås från både fasta och mobila telefoner överallt i EU.

källa: www.google.se *fniss*

några mera funderingar? :D

kram på dig!!

Lina sa...

haha, sitter bara här o skrattar, har tyvärr inga svar att komma med....
Eller jooo.. Det kanske står A för att man säger Aaaahhhhh när man stopper läkerol i munnen... *fniss* :)

paradise sa...

*haha* jahdu vännen! Sådana där frågor brukar kunna poppa upp lite titt som tätt! Jag får dem oftast när jag åker bil/buss/tåg! ;)
Jag kan svara på de första två frågorna om du vill =)
Bananflugorna dör garanterat! Det finns inte en chans att det lilla livet klarar den "orkanen" ;)
Om det får dej att må bättre så kan jag säga att även större djur (ex spindlar) åxå dör av detta kraftiga insug! ;)
Svar på fråga 2 är att det är olika sos-nr! Bra att ta reda på rätt nr till rätt land nästa gång man är ute å reser! =)
Fråga nr3 har jag ingen som helst aning om..det skulle jag bra gärna åxå vilja veta!! *hihi* ;)
Hoppas du somnar gott i natt =)
kram Petra

Anneli sa...

*S* Ja visst finns det många frågor man grubblar på. Tror jag kan still din vetgirighet vad det gäller en av dom iaf. Tror att A på Läkerol-askarna står för Ahlgrens, tillverkaren.
krAM Anneli

Mysmasken sa...

Njae, Bulgarien har ett annat nummer, fast de är med i EU nu... Men de kanske inte bara har bytt än.
Har för mig att Norge har annat också... men de är ju förstås inte med i EU.