söndag, april 20, 2008

Power of 10

Jag lyckades se ungefär 5 minuter av Power of 10 som går på kanal 5. (För övrigt ett riktigt kass program men det var inte det som var poängen med det här inlägget.) En av frågorna i kvällens avsnitt var:

Om man har homosexuella föräldrar är det större chans att barnen blir homosexuella?

Tydligen ansåg 29% av svenska befolkningen att så är fallet. Nu undrar jag, hur är dom här frågorna gjorda?, och till hur många har dom ställt frågorna? Är det statistiskt korrekt?

Sedan undrar jag också om påståendet att föräldrarnas sexualitet påverkar barnens sexualitet. Resultatet av det borde betyda att antalet homosexuella borde vara väldigt låg, eftersom dom flesta familjer är hetero. Hetero föräldrar=hetero barn. Vart kom då alla homosexuella ifrån i så fall?

Ibland blir jag riktigt riktigt mörkrädd. Hur dumma är folk egentligen?

4 kommentarer:

Karin B sa...

Ja du... Ibland undrar man. Man kan ju visa precis vad som helst med statistik. Hade dom velat visa motsatsen. Att det inte har någon betydelse alls så hade dom säkert kunnat visa det med statistik också...

Zarah sa...

Ja, vilket jä**a idiotprogram! Jag såg reklamen med en riktigt elak fråga om en känd person i Sverige och blev så ledsen å hennes vägnar att jag bestämde mig för att det där inte var nåt för mig. Tur det, ser jag - för jag har en väldigt låg tålamodströskel för idioti - speciellt i kombination med uttalanden som sårar, vilket ju tycks vara fallet att döma av den där reklamen. BLÄ för sånt.

KarinSN sa...

riktigt? Urkorkade, fördomsfulla och rädda. Men jag undrar mest: Varför ställa frågan? Jag blir sådär irriterad över att det skulle spela någon roll men nu ska jag andas med magen och inte tänka för mycket för då börjar hjärnan koka.

Lily sa...

Hjälp, vad knäppt. *skakar på huvudet* Men de kan väl inte mena detta på allvar? Är det inte ett väldigt dåligt sätt att försöka få uppmärksamhet?