söndag, augusti 23, 2009

Jag hatar photoshop!

Dumma dumma dumma photoshop som driver mig till vansinne! Jag tycker att det är sjukt svårt att veta vad jag ska göra med mina foton för att få dom att se bättre ut. *suck*

Jag kan inte, jag vet inte hur man gör och det gör mig så sur. Nu gör jag slut med photoshop. Hör du det ditt dumma program?!, jag tycker inte om dig längre!

Om det inte var så sent på natten så skulle jag lagt mig på golvet och skrikit ut min frustration, sparkat och sprattlat med både ben och armar. Precis som man gjorde när man var barn. ;-)

Ja sillä sipuli! (Betyder ungefär "så det så" på finska, direkt översatt betyder det "och den löken")

10 kommentarer:

Millan sa...

Lugn :) Photoshop är ju underbart!

Posta någon bild här i din blogg och be om förslag på vad du ska göra för att förbättra den så är det säkert någon som kan hjälpa!

Maria sa...

Har du kollat moderskeppet.se? Många bra gratiskurser:)

Maria

SWE Scrapbook sa...

Men sötis då! Det kommer snart, jag lovar :-) Övning ger färdighet.

Hur fotar du bilderna? I jpg eller raw?

webmosterhelene sa...

Meeeen, sorry! Fel konto, det var jag - webmosterhelene -som skrev inlägget innan

HelenaK sa...

Millan- Det var en jättebra idé. Det finns ju hur många photoshop proffs som helst här ute på nätet.

Maria- Har bara kollat lite grann på moderskeppet. Ska gå in där och lusläsa igenom allt! ;-)

Helene- Jag fotar i jpg. Raw verkar alldeles för komplicerat för mig.

Nina sa...

Ett alldeles toppenbra alternativ: Picasa 3. På ett par minuter kan man justera fotot med riktigt bra resultat. Använder jag ofta när jag har många som ska fixas på en gång! Gratisprogram som hör ihop med google och som man skickar upp foton till sin blogg med på ett kick. Storlek och upplösning fixas automatiskt! Väl värt att prova!

K8an sa...

De som har moderskeppet har även en gratis högskole "distans" kurs som jag just avslutat. Den är underbar och jag har lärt mig massor. Gå in på studera.nu och sök efter bildbehandlings utbildning den är på 7,5 högskole poäng. Hör gärna av dig om du vill veta mer :)

I LOVE PHOTOSHOP!

webmosterhelene sa...

Men det går fint att redigera rena jpg-foton oxå :-) Både med actions och utan.... Det handlar mycket om kontraster, får man inte till dom så känns bilden lite platt....

Millans förslag var toppen ju...

Fialia sa...

Anmäl dig till Jonköpings högskolas kurs i digital bildbehandling, då lär du dig aaaallt om PS. Jag håller på att avsluta min kurs där just nu.

jonathan sa...

lightroom är ett lysande program för att redigera bilder med, det är adobe som gjort, precis som photoshop. Det är väldigt enkelt och bra, så det blir ju en "enkel" redigering! Själv så tycker jag att för mycket redigering ofta tar bort själen i bilden, det känns så i alla fall, men med detta program kan man "hyfsa till" en bild på 30 sek. Det är även ett "katalogprogram" som lägger upp bilderna i bibliotek. Jag blev då trött på PS att jag slutade fota, men så hittade jag det och nu är det andra bullar.
ha det fint!